Gezond eten


Gezond eten is vooral voor chronisch zieken erg belangrijk, echter heeft iedereen baat bij gezonde voeding. Op deze pagina leest u een aantal gezonde voedingstips.

Gebruik zoveel mogelijk gezonde vetten, dat wil zeggen onverzadigde 
  onverzagdigde vetten (zoals in allerlei soorten olie,
  vloeibare vetten en in zachte margarines (kuipjes), in
  plaats van verzadigde vetten.
Eet tweemaal per week vis
  waarvan tenminste één keer vette vis is. Voorbeelden van vis met veel gezonde vetten zijn zalm, heilbot, spot, makreel, haring en paling.
Gebruik per dag minimaal 200 gram groente en twee 
  stuks fruit. 
Beperk het gebruik van zout tot maximaal 6 gram per 
  dag. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld geen of minder
  zout aan de warme maaltijd toe te voegen en zo min
  mogelijk kant- en klaar producten te kopen. 
Beperk het gebruik van alcohol. Het advies voor mannen luidt om maximaal twee glazen alcohol per dag te drinken en voor vrouwen maximaal één glas per dag.  
  luidt om maximaal twee glazen alcohol per dag te drinken
  en voor vrouwen maximaal één glas per dag.
Zorg voor een optimaal gewicht, dat wil zeggen een BMI 
  kleiner dan 25/kg/m²

Voor vrijwel iedereen is het van belang om én de eetgewoonten te veranderen én meer te bewegen.

Wilt u meer weten over gezonde voeding?
Kijk dan op thuisarts.nl of ga naar de website van het voedingscentrum. Hier vindt u alles over o.a. afvallen, recepten, diëten, voeding en borst/flesvoeding en vitaminen en supplementen.